RECENZE: Tři sestry zní na albu Sex Drógy Rokenról jako za mlada.

Skupina Tři sestry využila dobu covidovou k fantastickému počinu. Stejně jako řada dalších kapel během nucené koncertní pauzy zalezla do nahrávacího studia, kde však celkem nečekaně stvořila album složené jenom z cover verzí oblíbených punkových hitů z mládí. Fanánek a spol. se tedy celkově vrátili hluboko ke svým hudebním kořenům a do osmdesátých let, kdy kapela Tři sestry teprve začínala a kdy i její tvorbu zásadně ovlivňoval tenkrát vzestupující punk a nová vlna, šířící se u nás převážně pomocí přehrávaných magnetofonových kazet, které si mezi sebou "závadová mládež" půjčovala. A aby byla nostalgie kompletní, i texty jsou přizpůsobeny této době, takže se v písních točí vše kolem života v bránických hospodách. Při přehrávání alba Sex Drógy Rokenról pak proto máte pocit, že posloucháte Tři sestry v nejlepší formě, jako za mlada.

Je tomu skutečně tak a pamětníkům dřevních začátků kapely musí tentokrát srdíčko zaplesat. Fanánek se totiž při psaní textů jakoby úplně přemístil v čase do mladých let a popisuje ze svého pohledu společné kalby s kumpány, skutečné příběhy, cesty na kapelní zkoušky s mezizastávkami v hospodách či třeba křivdy, které jim způsobili herci z divadla Sklep. Nezapomíná se samozřejmě ani na Sahulu s Nikotýnem, bývalé výrazné členy kapely, kteří jsou již bohužel na pravdě boží.

Coververze Třem sestrám vždycky šly. Tu a tam zařadily některou na své řadové album a mnohokrát se z nich staly i výrazné kapelní hity. Kapela vždy našla jakoby ten správný cit pro vhodnou předělávku a někdy člověk ani netušil, že se jedná právě o převzatou píseň od někoho jiného. Fanánek navíc, jakožto výborný textař, dokázal vždy napsat chytlavý český text, který dokáže většinou přizpůsobit originálu. Nenadarmo taky sklízeli úspěch např. Šmoulové nebo Těžkej Pokondr, což jsou všechno texty z Fanánkova pera. Nyní se tedy za dlouhých karanténních večerů rozhodl při poslechu hudby z mládí přetextovat právě tyhle téměř zapomenuté punkové skvosty, které možná donutí posluchače Tří sester po poslechu alba Sex Drógy Rokenról vyhledat a pustit si je i v originále. Provedl jsem a stojí to za to!

Největší hitovka s názvem Ať jseš punk vyšla prvotně jako klipový singl s několika hosty v podobě muzikantů ze spřátelených kapel a zabrala na první dobrou. Tohle je zkrátka chytlavý song, který lidé budou žádat určitě i na koncertech (pokud někdy ještě nějaké budou). Velmi mile mě překvapila i píseň Igelitku i legitku, původně od kapely Dead boys, což je pecka jako blázen. V punkových rytmech jede svižně téměř celá deska a většinou se jedná opravdu o chytlavé hity. K tomu nejlepšímu se dají zařadit pak ještě i písně jako Já jsem Aleš (Hier kommt Alex od Die Toten Hosen), Piva a retko v ruce (Viva la Revolution od The Adicts) anebo Dávaj pár točenejch desítek (Die for your Government - The Varukers). Objeví se tu i pár zvláštních písní jako např. lehce psychedelická A já chci bejt jak tvůj pes, kterou v originále nahrál Iggy Pop s kapelou The Stooges. (Asi už vím, kterým intepretem mohly být "sestry" ovlivněny při tvorbě podobně znějící písně Kocovina z alba Fernet Underground). Další trošku ujetou je titulní skladba Sex Drógy Rokenról, jejíž text je také i vtipně pojat, a i když je to celkem kravina, tak to dokáže zalézt pod kůži a nevědomky si to pobrukujete i během dne. Nejpomalejší je asi závěrečná Zbejvá tu rum a Sparty, kterou zpívá sólo sama harmonikářka Supice a nebýt jejích doprovodných vokálů v ostatních písních, měl by opravdu člověk pocit, že poslouchá desku Tří sester z jejich ranných začátků. Naopak doprovod harmoniky dodává písním tu správnou hospodskou atmosféru a zase je posouvá do sfér, které jsou mnohdy i lepší než originál. Mezi songy pak zaznívají, tak jak je u Tří sester již zvykem, různé hlášky, tentokrát převážně z dobových reportáží týkajících se právě punku a tehdejší tzv. závadové mládeže.

Ačkoliv je zvuk nahrávky samozřejmě kvalitativně na úrovni roku 2020, kdy bylo album nahrané, je z něj cítit ta pravá oldschoolová punková syrovost, kterou kapela písním zachovala a musím říct, že tenhle počin se jí hodně povedl a potěšila tím určitě řadu starších fanoušků. I takhle se dá zkrátka krátit covidové období a tenhle nápad s návratem do minulosti pomocí coverů byl trefou do černého.